Backup zdjęć, czyli co każdy fotograf powinien wiedzieć o kopii zapasowej
Backup zdjęć, czyli co każdy fotograf powinien wiedzieć o kopii zapasowej

Utrata wszystkich zdjęć zapisanych na dysku może zdarzyć się każdemu. Wystarczy zwykła awaria lub wirus. Stres i koszty związane z taką sytuacją są ogromne, dlatego tworzenie kopii bezpieczeństwa jest bardzo ważne. Zobacz, jak zrobić to najprościej i uchronić się przed utratą nie tylko danych, ale i czegoś znacznie ważniejszego…

Backup zdjęć – po co się go wykonuje?

Dla fotografa utrata danych to prawdziwa katastrofa. Zniszczeniu ulega nie tylko część jego dorobku, ale i reputacja oraz zaufanie klientów. Wyobraźmy sobie, że pewien fotograf realizuje zlecenie na sesję ślubną. To wydarzenie niepowtarzalne, nie da się zrekonstruować ceremonii ślubnej w innym terminie. Niestety, wskutek nieprzewidzianej sytuacji, kadry ulegają zniszczeniu. Fotograf traci znacznie więcej, niż czas poświęcony na realizację zlecenia…

Jakie są najczęstsze przyczyny utraty danych?

  1. Awaria dysku – usterki dysków zdarzają się stosunkowo często, mimo wprowadzania ciągłych udoskonaleń w technologii. Według statystyk średnia długość życia dysku twardego wynosi od 3 do 7 lat, w zależności od funkcji i specyfikacji napędu
  2. Wypadki losowe – zalanie, upadek, zgniecenie czy zagubienie może przytrafić się każdemu.
  3. Czynniki zewnętrzne – to jest: wirusy formatujące partycje dysku czy kradzież, również są prawdopodobnym scenariuszem.

Backup zdjęć – co to jest?

Backup to nic innego, jak zapis danych, które posłużyć mają do odtworzenia oryginalnej zawartości np. dysku w przypadku jego awarii.

Przy tworzeniu backup’u należy przestrzegać 2 zasad:

  1. Dane należy przechowywać w trzech kopiach (orygonał + dwie kopie zapasowe zapisane na różnych nośnikach)
  2. Jedną z kopii należy przechowywać w innej lokalizacji niż pozostałe dwa zapisy.

Backup zdjęć - które rozwiązanie wybrać?

Możliwości jest wiele, jednak trzy z nich cieszą się największą popularnością i niezawodnością. Oto one:

  1. RAID – czyli macierze dyskowe, które umożliwiają połączenie kilku nośników. Umożliwiają nie tylko odzyskanie danych w przypadku awarii jednego z nich, ale także przyspieszają pracę (transfer danych z dysku podstawowego następuje jednocześnie na dyski w macierzy). Minusem tego rozwiązania jest backup zdjęć przechowywany w tej samej lokalizacji. Decydując się na RAID należy więc pomyśleć o dodatkowym dysku, który będzie umieszczony poza podstawową lokalizacją.
  2. Serwery NAS – czyli dyski sieciowe, które podłącza się do routera, umożliwiając sobie tym samym dostęp do danych z dowolnego miejsca na Ziemi poprzez Internet. Istnieje też możliwość połączenia systemu NAS z RAID. Jednak tutaj również występuje problem tej samej lokalizacji, dlatego potrzebna będzie jeszcze jedna kopia bezpieczeństwa utrzymywana w innym miejscu.
  3. Chmura – przechowywanie danych na zewnętrznym serwerze może budzić wątpliwości, jednak to rozwiązanie ma wiele niepodważalnych zalet. Przede wszystkim, z racji tego, że dysk w chmurze nie ma fizycznej formy, jest całkowicie odporny na mechaniczne uszkodzenia – backup zdjęć będzie więc wolny od wszelkich zdarzeń losowych. Istotnym atutem będzie również możliwość dostępu do zdjęć z dowolnego urządzenia i miejsca. Aby podnieść bezpieczeństwo danych, dobrze jest ustanowić silne hasło dostępu do serwera.

Praca fotografa stawia przed nim wiele wyzwań, nie tylko twórczych. Mamy nadzieję, że ten poradnik przyda się wszystkim, którzy jeszcze nie zatroszczyli się o bezpieczeństwo swoich zdjęć. Niezmiennie też zapraszamy do naszego sklepu, w którym znajdziecie najwyższej jakości tła fotograficzne. Gwarantujemy moc inspiracji i przyjemność z użytkowania 😊

Wiadomościnfo@vinylland.pl Telefon 881 612 018

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl