Jak wycenić sesję zdjęciową? Cennik fotografa
Jak wycenić sesję zdjęciową? Cennik fotografa

Wycenianie własnej pracy to jeden z trudniejszych jej etapów, zwłaszcza dla początkowych fotografów. Czy punktem odniesienia powinna być oferta konkurencji? Jak zachować się asertywnie, gdy klient nalega na obniżenie ceny? Czy wyliczenia powinny dotyczyć każdego zdjęcia, czy całej sesji? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak wycenić sesję zdjęciową.

Fotografia to nie tylko robienie zdjęć…

Wielu fotografów wpada w pułapkę niskich dochodów przez niedoszacowanie wszystkich kosztów, jakie wiążą się z  ich pracą. W ramach sesji zdjęciowej fotograf, oprócz robienia zdjęć, podejmuje szereg innych czynności:

  • stylizowanie modeli i kadru,
  • kontakt z klientem, umawianie terminów, organizowanie studia,
  • pośredniczenie w umówieniu wizażystki, fryzjerki,
  • przygotowanie umowy i wszystkich pozostałych formalności,
  • retuszowanie zdjęć,
  • i inne.

Pierwszym krokiem do zwiększenia zarobków firmy fotograficznej będzie takie przedstawienie usługi, aby klient był świadomy, że piękne zdjęcie to jedynie efekt końcowy pracy podjętej przez fotografa. Szczegółowe opisanie usługi może pomóc w negocjacjach, gdy klient będzie nalegał na obniżenie ceny.

 Jak wycenić sesję zdjęciową? Podlicz swoje koszty

Cena końcowa usługi musi uwzględniać wszystkie poniesione koszty przy jej realizacji. Fotograf pokrywa z własnych środków m.in.:

  • zakup sprzętu fotograficznego i akcesoriów,
  • zakup lub wynajem rekwizytów, strojów,
  • zakup tła fotograficznego,
  • dojazd do klienta lub do miejsca w plenerze (jeżeli sesja odbywa się poza studiem fotograficznym).

W związku z tym przy przeliczaniu ceny za jedno zdjęcie lub za sesję należy wziąć pod uwagę nie tylko nakład pracy, poświęcony czas, ale i wszystkie dodatkowe wydatki. Warto też zadać sobie pytanie, jakie zarobki roczne pokryją opłaty i zobowiązania twórcy, zapewnią odpowiednią stopę życiową. Kwotę tę należy następnie podzielić przez 12 miesięcy, aby dowiedzieć się, jaka jest minimalna kwota, którą fotograf powinien osiągać miesięcznie.

Należy zwrócić uwagę, że kreowanie cennika w oparciu o ofertę firm konkurencyjnych nie jest dobrą strategią. Być może na początku działalności warto takie odniesienie wziąć pod uwagę, jednak w dłuższej perspektywie będzie to ślepa uliczka. Każdy biznes rządzi się swoimi prawami, działa w innym mikrośrodowisku, ponosi inne koszty, startuje z innego pułapu. Dużo lepszym posunięciem będzie budowanie własnej pozycji rynkowej, marki i oferty tak, aby znacząco odróżnić się od konkurencji, a tym samym wypozycjonować swój biznes w oczach odbiorców.

Na czym oprzeć wycenę za sesję fotograficzną?

Mając na względzie powyższe czynniki składające się na cenę pracy fotografa można w kolejnym kroku skonstruować konkretną ofertę. Wycenę można zbudować w oparciu o 3 różne aspekty:

  1. Cena za pakiet zdjęć
  2. Cena za jedno zdjęcie
  3. Cena za godzinę pracy

W jakich sytuacjach sprawdzą się poszczególne rozwiązania?

Cena za pakiet zdjęć – to rozwiązanie stosuje się najczęściej przy fotografii ślubnej. Cena reportażu ujęta jest całościowo – obejmuje pakiet zdjęć. W warunkach umowy należy oczywiście określić, z ilu zdjęć będzie składał się pakiet, a cena powinna uwzględniać czas poświęcony nad obróbką i koszt dojazdu.

Cena za jedno zdjęcie – ten sposób wyceny stosowany jest najczęściej w fotografii produktowej, gdy spośród wielu zdjęć twórca wyłania jedynie garstkę najlepszych, za które zapłaci klient.

Cena za godzinę pracy – rozwiązanie sprawdzi się najlepiej przy zleceniu na reportaż z koncertu czy eventu. Cena pierwszej godziny powinna być wyższa niż kolejne, aby uwzględnić czas dojazdu, przygotowanie do zlecenia.

Podsumowanie

Wycenianie swojej pracy, zwłaszcza na początku drogi biznesowej, może przysporzyć wiele trudności. Jednak podejście do tego zagadnienia „na chłodno”, za to z kalkulatorem w ręce, to pierwszy krok do rozwoju i obietnica spełnienia nie tylko jako twórca, ale i przedsiębiorca.

Wiadomościnfo@vinylland.pl Telefon 881 612 018

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl