
Media społecznościowe mogą być dla fotografa nie tylko cennym źródłem inspiracji, ale i narzędziem budowania wizerunku/marki. Dobrze przemyślana strategia działań na tych platformach z kolei przełoży się na liczbę zleceń. Zatem co powinien publikować w social mediach fotograf i w jaki sposób? Poznaj dobre praktyki prowadzenia profili na najpopularniejszych portalach.
Posiadanie konta na Instagramie jest właściwie obowiązkiem każdego twórcy, któremu zależy na rozwijaniu swojej działalności. Oto kilka zasad prowadzenia konta z sukcesem:
#1 Profesjonalizm i spójność
Zadbaj o to, by Twój profil przedstawiał tylko wyselekcjonowane, dobrane z namysłem fotografie. Nie warto zamieszczać na firmowym koncie zdjęć z życia prywatnego (np. tort urodzinowy córki czy pierścionek zaręczynowy). Niech profil będzie Twoją wizytówką i portfolio w jednym.
#2 Opisy pod zdjęciami
Nie zostawiaj pustego miejsca pod zdjęciami. Oczywiście, podstawową formą wypowiedzi fotografa jest obraz, ale Twoi odbiorcy z pewnością chętnie dowiedzą się, co dany post przedstawia. Opisz motyw główny sesji lub modela, przedstaw swoją wizję artystyczną lub po prostu zapytaj obserwatorów o ich opinie.
#3 Hashtagi
Pod każdym postem stosuj hashtagi. Są one niezwykle ważne z punktu widzenia algorytmów Instagrama, jak i użytkowników tego medium. Idealnie byłoby, gdybyś stworzyła/stworzył swój indywidualny hashtag będący mottem, Twoim znakiem rozpoznawczym.
#4 Opis profilu
Postaraj się stworzyć interesujący i krótki opis swojego profilu, czyli tekst, który będzie wyświetlał się pod zdjęciem profilowym. Opisz, czym się zajmujesz, jaka jest Twoja specjalność i np. kogo zapraszasz do współpracy.
#5 Instastories
To inna forma publikacji niż zwykły post. Krótkie filmiki lub pokaz slajdów publikowane na Instastories będą widoczne tylko przez 24h. Jeśli będziesz chciał/chciała utrwalić któryś materiał, zapisz go w wyróżnionych relacjach na swoim profilu. Na Instastories możesz publikować ujęcia z backstage’u lub swoje wypowiedzi kierowane do odbiorców. To świetna forma przyciągania ich uwagi i budowania swojego wizerunku.
#6 Regularność
Bardzo ważne, aby Twój profil zapełniał się treściami z dużą regularnością. W tym celu stwórz harmonogram publikacji w którym zaplanujesz poszczególne posty. Dzięki temu łatwiej będzie Ci utrzymać systematyczność i spójność profilu.
#7 Oznaczenia na zdjęciach
Jeśli podczas sesji używasz produktów lubianej przez Ciebie firmy lub współpracujesz z konkretną marką, oznacz ich profil na zdjęciu. Dzięki temu zwiększysz zasięg posta. Jeśli korzystasz z teł Vinylland, tym bardziej polecamy tę praktykę! Odwdzięczymy się aktywnością pod postem 😊
Mimo, że zasięgi publikacji na Facebooku są coraz mniejsze, warto posiadać profil w tym medium. Zasady prowadzenia konta są podobne, jak w przypadku Instagrama – liczy się regularność, ciekawe treści i uzupełniony opis strony. Jednak warto mieć na uwadze, że rodzaj publikacji powinien być nieco inny: już nie tylko zdjęcia będą przemawiać do Twoich odbiorców. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, co zamieszczać na swoim profilu:
#1 Krótkie porady dla klientów
Możesz doradzić swoim obserwatorom np. jak przygotować się do sesji rodzinnej lub o czym warto pamiętać planując zdjęcia komunijne.
#2 Twoja praca od kuchni
Pokaż obserwatorom, jak wygląda praca: malowanie modelki, wybieranie zdjęć, przygotowywanie studia. Podziel się informacją, co oprócz samego tworzenia kadrów wchodzi w zakres Twoich obowiązków. Dzięki temu nie tylko zaciekawisz odbiorców, ale i uświadomisz w kwestii złożoności pracy, jaką wykonujesz.
#3 Ciekawostki
Możesz też od czasu do czasu opublikować jakąś ciekawostkę, np. z historii fotografii. Dzięki temu pozytywnie wpłyniesz na postrzeganie Twojej marki jako profesjonalnego fotografa.
#4 Efekty pracy
Creme de la crème czyli zdjęcia z sesji. To one najlepiej pokażą Twój kunszt, profesjonalizm i talent. Nie zapomnij jednak wcześniej zapytać modeli o zgodę na upublicznienie ich wizerunku.
#5 Pytania
Interakcje pod postami mocno wpływają na zasięgi kolejnych publikacji. Dlatego nie wahaj się od czasu do czasu po prostu zadać pytania swoim odbiorcom, poprosić o opinię. Np. w jakiej sesji najchętniej wzięłabyś/wziąłbyś udział?
Jest to mniej oczywisty wybór jeśli chodzi o profile społecznościowe fotografów, jednak warto się nad nim zastanowić. Jeśli w swojej ofercie posiadasz usługi skierowane do klientów biznesowych (np. zdjęcia biznesowe), to aktywne prowadzenie konta na LinkedInie wydaje się być mądrym posunięciem. Pamiętaj, by skrupulatnie uzupełnić wszystkie informacje o sobie (swojej firmie), doświadczeniu, a następnie regularnie publikować treści. Pomysły na content możesz zaczerpnąć z listy dotyczącej Facebooka. Zapraszaj do swojej sieci nie tylko znajomych, ale i osoby, których profile Cię zainteresowały.
Podsumowanie
W dzisiejszym świecie rozwijanie biznesu, również fotograficznego, bez świadomego kreowania wizerunku marki jest niemal niemożliwe. Z pomocą w dotarciu z odpowiednią komunikacją do odbiorców przychodzą social media. Prowadzenie profili społecznościowych w przemyślany, mądry sposób może przysporzyć nie tylko sporo nowych zleceń od klientów, ale i propozycji współpracy od większych marek.